19. lokakuuta 2014

Hyvä ruoka, parempi mieli

Kuten te rakkaat lukijat varmasti tiedättekin, niin minä hyvin harvoin postailen ruoka-aiheesta tänne blogiin. Muistan vain, että silloin tällöin olen jupissut herkullisista terveysjuomista, joita olen poikaystäväni kanssa vääntänyt kaiken maailman marjoista ja hedelmistä ja se sotku on oikeasti ollut hyvää. Nyt ei muuten ollakkaan moisia hetkeen värkätty. Harmin paikka. Täytyypä ottaa taas tavaksi! 

Lisäksi muistan bloggaamisen alkutaipaleeltani postauksen, jossa kerroin meidän perheen "neljän tähden illallinen" -tyyppisestä kisasta ja tällöin myös esittelin tekemääni ruokaa täällä blogin puolellakin, mutta myönsin, etten todellakaan ole mikään himo kokkaaja, vaan äitin tekemät pöperöt maistuu paljon mielummin kuin oma tekemä ja ennen kaikkea olin hyvin laiska kokki.

Noh, kuinkas nyt kun on muuttanut omilleen ja ei olekaan enää se mamma tuomassa ruokaa nenän eteen? Ei mua tainnut aluksikaan edes jänskättää tämä ruokapolitiikka tulevassa kodissa, koska tiesin, että kyllä mä osaan tehdä hyvää ruokaa jos vain viitsin. Täällä uudessa kodissahan olenkin sitten ollut hyvin ahkera kokki. Saa nähä kuinka kauan tätä ahkeruutta tuolla keittiön puolella jatkuu, mutta tähän asti olen kokkaillut aina ruoan valmiiksi, kun poikaystäväni tulee koulusta kotiin. Toivottavasti en passaa ukkoa piloille tällä tavalla, mutta kyllä hänkin sitten viikonloppuisin hemmottelee minua ja tekee meille sapuskaa.

Tosiaan ahkeruutta ruoanlaittoon kyllä löytyy, mutta entäs taitoa? Koen, että olen onnistunut kyllä kokkina varsin hyvin. Olen kokeillut jo lukuisia uusia juttuja, mitä en ole koskaan aijemmin tehnyt, eikä mikään ole pieleen mennyt ja aina ollaan saatu syödä suorastaan herkullista ruokaa. Ei ole poikaystäväkään joutunut moittimaan, vaikka tälläinen aloitteleva kokki olenkin.

Mielestäni ruoan tulee aina maistua hyvältä, eikä sen välttämättä tarvitse näyttää niin hyvältä miltä maistuu, jotenka en tiedä imarteleeko nämä seuraavat kuvat laisinkaan ruoanlaittotaitojani, mutta tahdon kuitenkin esitellä teille tämmöisen meidän viikon "ruokalistan". Mitä sitä onkaan kokkailtu menneellä viikolla? Olen esitellyt tässä nyt vain joka päivältä yhden pääruoan ilman lisukkeita (esim. salaatit ym.) Laitoin ruokien yhteyteen myös ohjeet, jos lukijoiden joukosta löytyy innokkaita kokkaajia, jotka haluavat joidenkin ruokien tekoa kokeilla itsekin. Itselläni on yleensä tapana sekoitella useampia ohjeita keskenään ja sillä tavoin rakentaa juuri omaan makuun sopiva ateria. Niin ja meillä kun yritetään vehnää välttää, niin mieluusti aina etsin sen gluteenittoman vaihtoehdon. Jos joku ohje lähtee kokeiluun, niin ei muuta kuin onnistuneita kokkaushetkiä teillekkin!

Juustoinen lasagne
Namm. Olen suuri juuston ystävä, joten heittelin tähän aimo annoksen juustoa. Tähänhän voi laittaa sekaan myös vaikka ja mitä muuta mistä ny ite sattuu tykkäämään. 

Spaghetti ja jauheliha"kastike"
Tämä tuskin mitään ohjetta kaipaa kun pelkkä gluteeniton spaghetti ja jauheliha, sekä maustettu ruokakerma heitetty sekaste :D Ei ehkä näytä houkuttelevalta, mutta nopeaa, helppoa ja hyvää!

Ensimmäistä kertaa kokeilin ja tykkäsin kyllä, että oli ihan jees. Tähänkinhän voi heitellä sekaan kaikennäköstä mistä ite tykkää. Mä pidin tämän tämmösenä simppelinä jääkaapin tyhjyyden vuoksi.

Pakko oli tämäkin kokkailu tänne laittaa, vaikkei pääruoka olekkaan. Leivoin nimittäin ensimmäistä kertaa elämässäni rieskaa ja sehän onnistui mainiosti. Herkullista suuren juustomäärän kera, tottakai. Helppoa ja hyvää!

 photo _DSC1074_zpsb7065431.jpg Hernekeitto
Okei, täytynee heti myöntää, että en ole niin reipas ollut, että olisin hernekeiton saanut itse tehtyä. Tuohan on suoraan purkista ja sekaan on heitetty vain tonnikalaa. Välillä joutuu tyytymään näihin halpoihin ruokiin, mutta täytyy sanoa, että tuo hernekeitto oli kyllä hyvää, vaikken minä todelakaan ole mikään hernerokan ystävä.

Vähän toinen ääripää tuohon edelliseen hernekeittoon verrattuna näin hinnaltaan ainakin. Lohi on aina ollut mun suurta herkkua ja sitä on pakko saada tarpeeksi usein. Oikea herkkujen herkku!


Elikkäs kaikkea tuon näköistä sapuskaa ollaan naamariimme vedetty kuluneen viikon aikana. Saas nähdä mitä kaikkea kivaa sitä ensi viikolla keksii loihtia ruokapöytään. Mitkä ovat teidän lempiruokianne? Ehdotelkaas toki jotain kivoja ruokareseptejä, joita voisin laittaa kokeiluun kun kerran tätä kokkaamis innostusta vielä löytyy!

4 kommenttia:

  1. Minäkin olen tosi laiska kokki, mutta ehkä innostun myös kun pääsen omilleni muuttamaan tässä joskus. Lohi kuuluu omiin suosikkiruokiini myös!:]

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti kokkailu innostus herää sinullekkin sitten ja kiva kuulla, että muitakin lohen ystäviä löytyy :)

      Poista
  2. Minun ehdoton suosikki on edelleen siskonmakkarakeitto (http://www.k-ruoka.fi/reseptit/siskonmakkara-pastakeitto/). Pitää tehdä sitä ensi viikonloppuna vanhemmille (jotka on saaneet siskonmakkarasta traumoja kouluaikana) ja sisaruksille, jotka haluais sitä maistaa, mutta ei saa sitä, koska äiti ei ole oikein innostunut ajatuksesta. :D

    Ruisrieskaa ainakin pitää kokeilla näistä sinun jutuista, se näyttää hyvältä! Lohi kuuluu minun suosikkeihin myös ja ostan sitä vähintäänki aina, kun se on jossain tarjouksessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itsekin juoksen aina tarjous lohien perässä, kun sen verran hintavaa tavaraa se kuitenki on. Ja hei kiitos tuosta siskonmakkarakeitosta, täytyy kyllä kokeilla itsekin tuota! :)

      Poista